22Jan
Lid fanfare componeert jubileumwerk 22 Januari 2024
De première van het werk vond plaats tijdens het Vrienden & Jubilarissen concert op 22 oktober 2023 in Bernrode te Heeswijk-Dinther. Het fanfareorkest stond onder leiding van dirigent John Brouwer.
Het werk is ook uitgevoerd tijdens het Jumbo muziekfestival op zondag 5 november 2023. Een vakjury beoordeelde het werk. De jury complimenteerde Peter met zijn gedurfde keuzes in de compositie.

The Journey of a Royal Band through the Ages

Dit muziekstuk werd gecomponeerd naar aanleiding van het 200 jarig jubileum van de koninklijke fanfare uit HeeswijkdoorPeter van der Voort, lid van deze fanfare.

In dit muziekstuk wordthet verhaalgeschetst van de 200 jaar historie van deze vereniging met up en downs. Dit wordt in vier delen weergegeven die op elkaar aansluiten, namelijk

Thebeginning”, “Celebrating”, “Spiritually connected with Church and Abby” en“Reflections”

In1823 was er nog niet echt sprake van een fanfare maar meer een kerkelijk muziekgezelschap.

In het eerste deel genaamd “TheBeginningwordt dit eerste begin van de fanfare geschetst door een prominente rol van de hoorns met een hoorn solo.

In de geschiedenis van de Fanfare zijn er strubbelingen geweestzoals tekort aan financiën en slecht animo onder de leden,afwisselend met positieve gebeurtenissen.

Dit komt tot uiting door contrasterende wisseling van 4/4 en 6/4 maat.

Op het einde van dit deel een trompet solo, die de frustratie weergeeft.

Hierna komen we in snel wals tempo in het gedeeltegenaamd “Celebrating”.

Dit gedeelte wordt gekenmerkt door feestelijke viering van het jubileum. Dit feest uitgebeeld door solo’s, beginnend met hoornsolo, gevolgd doorsolo’s van trompet, sax,xylofoon en als laatste een trombone solo.

Na dit feestelijk gedeelte komt het stuk in een religieus klinkend gedeelte, genaamd “Spiritually connected with Church and Abby”.

De sterke historische verbintenis met kerk en abdij is een zeer belangrijk item in de geschiedenis van deze koninklijke fanfare. Met een progressie van kerkakkoorden wordt dit religieuze gedeelte weergegeven,waarbij op het einde een solo van euphonium, bugel en klokkenspel hier overheen klinkt.

Met het volgend gedeelte genaamd “Reflections”  wordt teruggekeken naar hetbegin van de historie. Door de solo die in het begin van het muziekstuk door de hoorns gespeeld werd, nu door de saxen te laten spelen geeft diteen opener klank ten opzichte van de hoorns,wat een meer open samenleving illustreert.

De afsluiting van het muziekstuk wordt weergegeven met steeds sneller wordend tempo en opbouw van steeds meer instrumenten. Het stuk eindigt met een climax naar een groot slot akkoord.

Pvt